Programmarekening 2018

Economisch domein

Wat heeft het gekost?

Wat heeft het gekost?

Totaal Wat heeft het gekost?

Bedragen x € 1.000,-

Omschrijving

Primaire Begroting 2018

Begroting 2018 na wijziging

Rekening 2018

Verschil

Lasten

6.032

12.606

9.025

3.581

Baten

3.220

9.045

7.290

1.754

Saldo

2.812

3.561

1.734

1.827

V

Totale lasten per doelstelling per resultaat

Bedragen x € 1.000,-

Omschrijving

Primaire Begroting 2018

Begroting 2018 na wijziging

Rekening 2018

Verschil

E1.1

De gemeente voorziet in de behoefte aan uitbreiding en/of vestiging  van ondernemers en inwoners door te zorgen voor actuele en flexibele bestemmingsplannen en beleid

190

911

212

699

E1.2

Het woningbouwprogramma van de gemeente Schagen sluit aan bij de huidige en de toekomstige vraag naar woonruimte

452

586

579

7

E1.3

Schagen wordt een duurzame gemeente door continue inzet op milieu, klimaat en energie

1.274

1.359

1.301

58

E1.4

Wij werken samen met het georganiseerde bedrijfsleven, om het economisch klimaat te verbeteren en innovaties mogelijk te maken

197

203

187

16

E1.5

Schagen heeft een sterke toeristische identiteit en draagt deze ook uit

475

256

210

46

E1.6

Wij werken regionaal samen om de economische toekomst van de regio te versterken

2.259

2.474

2.379

95

E1.7

De vastgoedportefeuille wordt op een professionele manier beheerd

609

6.236

4.157

2.079

ET1

Taakstelling doelstelling ED1

576

580

0

580

E1

Economische structuurversterking met ruime vestigings- en uitbreidingsmogelijkheden voor bedrijven

6.032

12.606

9.025

3.581

Totaal Lasten Economisch domein

6.032

12.606

9.025

3.581

V

Toelichting verschillen Lasten

ED 110:

  • Een aantal investeringskredieten zijn in 2018 (nog) niet volledig uitgegeven (bv kernenbeleid en omgevingswet). Omdat deze kapitaallasten worden gedekt vanuit de reserves heeft dit voordeel per saldo geen effect op het rekeningresultaat (692V)
  • Overige verschillen (7V)

ED 120:

  • Overige verschillen (7V)

ED 130:

  • De Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) heeft voor het jaar 2018 minder extra uren gemaakt voor Schagen dan waar we rekening mee hebben gehouden. Het betreft hier werkzaamheden die buiten de Lumpsumbijdrage vallen (64V)
  • Overige verschillen (6N)

ED 140:

  • Binnen het economische beleid houden we jaarlijks rekening met een budget voor initiatieven vanuit de gemeente. Voor 2018 blijkt dat we hier minder uitgaven voor hebben gehad(10V)
  • Overige verschillen (6V)

ED 150:

  • Voor toeristische promotie hebben we een bedrag geraamd voor Schager Marktstad. Als gevolg van vertraging in de uitvoering van de opstart activiteiten hebben wij een deel van het totale budget niet uitgegeven. Omdat wij wel de verplichting zijn aangegaan zullen deze uitgaven in 2019 plaatsvinden. Dit kan mogelijk tot een overschrijding leiden (51V)
  • Overige verschillen (5N)

ED 160:

  • Een aantal investeringskredieten zijn in 2018 (nog) niet volledig uitgegeven. Omdat deze kapitaallasten worden gedekt vanuit de reserves heeft dit voordeel per saldo geen effect op het rekeningresultaat (99V)
  • Overige verschillen (4N)

ED 170:

  • Een aantal investeringskredieten zijn in 2018 (nog) niet volledig uitgegeven (bv SOK zwakke schakels en project vastgoed op orde). Omdat deze kapitaallasten worden gedekt vanuit de reserves heeft dit voordeel per saldo geen effect op het rekeningresultaat. Binnen het voordeel is ook het effect van de grondexploitatie verwerkt. Voor meer informatie verwijzen wij u naar de paragraaf grondbeleid (2.085V)
  • Overige verschillen (6N)

ED Taakstelling:

  • Zie hiervoor de bijlage "overzicht taakstellingen"  in dit boekwerk.

Totale baten per doelstelling per resultaat

Bedragen x € 1.000,-

Omschrijving

Primaire Begroting 2018

Begroting 2018 na wijziging

Rekening 2018

Verschil

E1.1

De gemeente voorziet in de behoefte aan uitbreiding en/of vestiging  van ondernemers en inwoners door te zorgen voor actuele en flexibele bestemmingsplannen en beleid

30

186

179

7

E1.2

Het woningbouwprogramma van de gemeente Schagen sluit aan bij de huidige en de toekomstige vraag naar woonruimte

0

134

101

33

E1.3

Schagen wordt een duurzame gemeente door continue inzet op milieu, klimaat en energie

108

180

187

-6

E1.4

Wij werken samen met het georganiseerde bedrijfsleven, om het economisch klimaat te verbeteren en innovaties mogelijk te maken

0

27

0

27

E1.5

Schagen heeft een sterke toeristische identiteit en draagt deze ook uit

1

464

16

448

E1.6

Wij werken regionaal samen om de economische toekomst van de regio te versterken

1.590

1.590

1.590

0

E1.7

De vastgoedportefeuille wordt op een professionele manier beheerd

912

5.883

5.218

665

ET1

Taakstelling doelstelling ED1

580

580

0

580

E1

Economische structuurversterking met ruime vestigings- en uitbreidingsmogelijkheden voor bedrijven

3.220

9.045

7.290

1.754

Totaal Baten Economisch domein

3.220

9.045

7.290

1.754

N

Toelichting verschillen Baten

ED 110:

  • Overige verschillen (7N)

ED 120:

  • In de begroting hielden we voor het jaar 2018 wederom rekening met de subsidie voor een aantal gesubsidieerde regionale projecten. Hierbij valt te denken aan levensloopbestendig wonen en de verduurzaming van bestaande woningen. Deze laatst genoemde is nog niet afgerond en dat betekent de een deel van geraamde opbrengsten niet gerealiseerd zijn. Omdat tegenover de lagere opbrengsten ook een kosten tegenover staan is er per saldo geen negatief effect op het rekeningresultaat (35V)
  • Overige verschillen (6v)

ED 130:

  • Overige verschillen (6V)

ED 140:

  • Binnen dit resultaat werd rekening gehouden met een onttrekking aan een reserve ter dekking van kapitaallasten van de investeringskrediet. Omdat er in 2018 geen uitgaven hebben plaatsgevonden is het ook de reserve niet gebruikt. Per saldo is er geen effect op het rekeningresultaat (27N)

ED 150:

  • In 2018 hebben rekening gehouden dat de reserve "SV Petten"" volledig zou worden ingezet voor de verschillende deelprojecten SOK zwakke schakels. Het merendeel van de gemaakte kosten worden opgevangen door subsidies. De onttrekking aan de reserve bleek daarom nog niet noodzakelijk. Overigens heeft deze mutatie per saldo geen effect op het rekeningresultaat omdat hier ook geen lasten tegenover staan (464N)
  • Overige verschillen (16V)

ED 170:

  • Er zijn verschillende projecten waarvoor een krediet beschikbaar is gesteld ten laste van de Reserve “grondexploitatie”.  Enkele geraamde onttrekkingen zijn lager uitgevallen. Het gevolg hiervan is ook een lagere onttrekking aan de reserves (903N)
  • Op basis van het Besluit Begroting & Verantwoording (BBV) moeten gemeenten de mutaties die betrekking hebben op grondexploitaties ook via de reguliere exploitatie verwerken. Deze mutaties zijn niet van invloed op het rekeningresultaat. Voor meer informatie verwijzen wij u naar de paragraaf grondbeleid (264V)
  • In 2017 en 2018 hebben we vastgoed verkocht waardoor wij jaarlijks minder aan huur en pachten ontvangen. zie hiervoor ook de paragraaf grondbeleid voor het onderdeel "Tafelzilver" (36N)
  • Overige verschillen (10V)

ED Taakstelling:

  • Zie hiervoor de bijlage "overzicht taakstellingen" in dit boekwerk.
ga terug