Programmarekening 2018

Domein burger en bestuur

Wat heeft het gekost?

Wat heeft het gekost?

Totaal Wat heeft het gekost?

Bedragen x € 1.000,-

Omschrijving

Primaire Begroting 2018

Begroting 2018 na wijziging

Rekening 2018

Verschil

Lasten

54.430

64.410

61.282

3.128

Baten

99.006

109.493

105.450

4.043

Saldo

-44.576

-45.083

-44.168

-915

N

Totale lasten per doelstelling per resultaat

Bedragen x € 1.000,-

Omschrijving

Primaire Begroting 2018

Begroting 2018 na wijziging

Rekening 2018

Verschil

B1.1

De informatievoorziening is toegankelijker en duidelijker en de dienstverlening is toegankelijker en sneller

78

108

104

4

B1.2

Het aantal regels en de regeldruk voor inwoners en bedrijven is verminderd

15

15

0

15

B1.3

De gemeente ondersteunt initiatieven van burgers en bedrijven (overheidsparticipatie)

45

10

-1

11

BT1

Taakstelling doelstelling BB1

25

25

0

25

B1

De dienstverlening van en door de gemeente Schagen wordt gewaardeerd

163

158

103

55

B2.1

In 2018 zijn alle processen lean en onze medewerkers hebben een klantgerichte houding en vertonen zij klantgericht gedrag

43.016

52.600

51.514

1.086

B2.2

Leges zijn kostendekkend en acceptabel. De overige heffingen worden volledig benut en zijn redelijk

9.576

9.688

9.666

23

BT2

Taakstelling doelstelling BB2

1.676

1.964

0

1.964

B2

De organisatie levert een uitstekende kwaliteit tegen een zo scherp mogelijke prijs

54.268

64.252

61.179

3.073

Totaal Lasten Domein burger en bestuur

54.430

64.410

61.282

3.128

V

Toelichting verschillen Lasten

BB 1.2

  • Voor 2018 hebben wij bij de begroting rekening gehouden met een budget voor het verminderen van regeldruk. Ondanks dat er veel lean trajecten zijn gestart hebben wij hier geen gebruik van hoeven maken (15 V)

BB 1.3

  • De uitgaven voor burger- en overheidsparticipatie zijn achtergebleven. De uitgevoerde pilot heeft in 2018 een definitief vervolg gekregen. Het team gebiedscoördinatie is in het najaar opgezet. Door de opstartfase in 2018 is verminderd aanspraak gedaan op het budget (11V).

BB2.1

  • Het tempo voor het doen van investeringen heeft in de werkelijkheid een andere dynamiek  dan waar in de begroting mee wordt gerekend. Hierdoor zijn er binnen dit resultaat lagere afschrijvingslasten verantwoord. Echter staan hier ook lagere onttrekkingen aan reserves tegenover welke over de verschillende resultaten zijn verspreid (616 V)
  • We hebben intensief op het P-budget gemonitord (maandelijks bijgestelde prognoses, wekelijks een regietafel) en dat heeft geholpen om binnen het budget te blijven. We hebben slim geopereerd in een moeilijke arbeidsmarkt, waardoor we diverse lastige functies toch hebben weten in te vullen met eigen personeel, maar in veel gevallen moesten we toch inhuren. Desondanks is het personeelsbudget niet geheel benut (200V).
  • Afgelopen jaar is er geïnvesteerd in de buitenruimte van onze gemeente. Dit brengt met zich mee dat er gedurende het jaar leningen zijn aangetrokken bij de BNG  met een  kortlopend karakter. Binnen de huidige geldmarkt worden voor leningen korter dan 1 jaar op dit moment geen kosten in rekening gebracht maar een vergoeding verstrekt. Daarnaast is ook een langlopende lening afgelost waardoor er ruimte ontstaat binnen de exploitatie (140V)
  • In 2017 zijn een aantal projectengelden beschikbaar gesteld binnen het sociaal domein. Deze projecten bestrijken een periode van 4 jaar. De kosten voor het betreffende jaar vallen jaarlijks vrij in de exploitatie. Ten opzicht van de ingeschatte raming vallen de kosten lager uit(170V)
  • Verder kleine mutaties zorgen voor een voordeel (40N)

BB2.2

  • Het voordeel op dit resultaat heeft voornamelijk te maken met een afrekening van de wegenheffing 2016 door het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier. (45V)
  • Verder kleine mutaties zorgen voor een nadeel (22N)

Taakstelling Domein Burger en bestuur

  • Zie hiervoor de bijlage "overzicht taakstellingen in dit boekwerk"

Totale baten per doelstelling per resultaat

Bedragen x € 1.000,-

Omschrijving

Primaire Begroting 2018

Begroting 2018 na wijziging

Rekening 2018

Verschil

B1.1

De informatievoorziening is toegankelijker en duidelijker en de dienstverlening is toegankelijker en sneller

0

0

0

0

B1.2

Het aantal regels en de regeldruk voor inwoners en bedrijven is verminderd

0

0

0

0

B1.3

De gemeente ondersteunt initiatieven van burgers en bedrijven (overheidsparticipatie)

0

0

0

0

BT1

Taakstelling doelstelling BB1

0

0

0

0

B1

De dienstverlening van en door de gemeente Schagen wordt gewaardeerd

B2.1

In 2018 zijn alle processen lean en onze medewerkers hebben een klantgerichte houding en vertonen zij klantgericht gedrag

69.482

79.870

77.691

2.178

B2.2

Leges zijn kostendekkend en acceptabel. De overige heffingen worden volledig benut en zijn redelijk

27.535

27.633

27.759

-125

BT2

Taakstelling doelstelling BB2

1.989

1.989

0

1.989

B2

De organisatie levert een uitstekende kwaliteit tegen een zo scherp mogelijke prijs

99.006

109.493

105.450

4.043

Totaal Baten Domein burger en bestuur

99.006

109.493

105.450

4.043

N

Toelichting verschillen Baten

BB2.1

  • Het tempo voor het doen van investeringen heeft in de werkelijkheid een andere dynamiek  dan waar in de begroting mee wordt gerekend. Hierdoor zijn er binnen dit resultaat lagere afschrijvingslasten verantwoord. Echter staan hier ook lagere onttrekkingen aan reserves tegenover welke over de verschillende resultaten zijn verspreid (2.732 N).
  • Bij het vaststellen van de nota reserves en voorzieningen heeft de raad een besluit genomen om te onttrekken uit de reserve sociaal domein wanneer er bij de jaarrekening blijkt dat er tekorten binnen de nieuwe gedecentraliseerde taken zouden ontstaan. Nu blijkt dit het geval te zijn waarmee er een bedrag van € 840.000,- extra onttrokken wordt uit deze reserve. Deze extra onttrekking heeft vooral te maken met het tekort op de jeugd (zie 1.2 sociaal domein) (840V).
  • Ook de toegerekende rente over de bestaande investeringen zijn lager uitgevallen (228N)
  • Op basis van de decembercirculaire is de Algemene uitkering aangepast. Hierbij hebben wij rekening gehouden met een nabetaling over 2016 en 2017. Tegelijkertijd hebben wij rekening gehouden met een orderuitputting op de netto gecorrigeerde rijksuitgaven voor 2018. In de loop van 2019 zal hier meer duidelijkheid over komen.(72N)
  • De projectgelden voor de uitvoering van Digitale Agenda 2020 worden jaarlijks verantwoord in de exploitatie, dit jaar zijn de kosten meegevallen en is er minder onttrokken uit de reserve (74 N)
  • Bij de onderhoudsdienst zijn nieuwe voertuigen en materialen aangeschaft, daarbij zijn oude voertuigen en materialen ingeruild. Met deze inruil (incidenteel)  is geen rekening gehouden en zorgt hierdoor voor een extra opbrengst (63V)
  • Verder kleine mutaties zorgen voor een nadeel (24V)

BB2.2

  • De baten uit belastingopbrengsten is hoger uitgevallen dan rekening mee is gehouden. Dit heeft te maken met de extra  inkomsten die voortvloeien uit opgeleverde woningbouw (48V)
  • Als gevolg van de aantrekkende economie zijn er meer aanvragen ingediend voor het aanpassen/ nieuwbouw van woningen en bedrijven  Dit levert incidenteel meer bouwleges op (144 V)
  • Om de kosten voor de afvalverwerking op te vangen is naast de geheven afvalstoffenheffing ook een beroep gedaan op daarvoor bestemde reserve. De iets hogere opbrengsten uit de afvalstoffenheffing in combinatie met een hoger onttrekking uit de bestaande reserve zorgen voor een voordeel ten opzicht van de begroting (55V)
  • De baten identiteitsdocumenten zijn achtergebleven bij de verwachte inkomsten. Dit heeft te maken met de langere geldigheidsduur (van 5 naar 10 jaar) van de identiteitsdocumenten (125 N)
  • Verder kleine mutaties zorgen voor een voordeel (3V)

Taakstelling Domein Burger en bestuur

  • Zie hiervoor de bijlage "overzicht taakstellingen" in dit boekwerk.
ga terug