Programmarekening 2018

Sociaal domein

Wat heeft het gekost?

Wat heeft het gekost?

Totaal Wat heeft het gekost?

Bedragen x € 1.000,-

Omschrijving

Primaire Begroting 2018

Begroting 2018 na wijziging

Rekening 2018

Verschil

Lasten

60.745

62.210

58.549

3.661

Baten

19.652

20.848

16.475

4.373

Saldo

41.093

41.362

42.074

-712

N

Totale lasten per doelstelling per resultaat

Bedragen x € 1.000,-

Omschrijving

Primaire Begroting 2018

Begroting 2018 na wijziging

Rekening 2018

Verschil

S1.1

Ieder kind heeft de mogelijkheid zich te ontwikkelen en te ontplooien tot een zelfstandig volwassene

4.649

4.569

5.280

-711

S1.2

Waar nodig worden ondersteuning en jeugdhulp ingezet

7.524

8.294

9.213

-919

S1.3

Waar nodig biedt de gemeente een trampoline naar voorzien in eigen onderhoud

8.580

8.318

8.185

133

S1.4

Inwoners die beperkt zijn om volledig betaald werk te verrichten participeren naar vermogen

5.671

5.711

5.809

-98

S1.5

Ondersteuning bieden aan inwoners met een inkomen op of onder het bestaansminimum, waar mogelijk tijdelijk

1.781

1.682

1.590

93

ST1

Taakstelling doelstelling SD1

923

923

0

923

S1

Inwoners van Schagen voorzien in hun eigen levensonderhoud

29.128

29.497

30.076

-580

S2.1

Inwoners dragen bij aan de inrichting van hun eigen fysieke leefomgeving

10.348

9.340

8.712

628

S2.2

Inwoners geven zelf vorm aan deelname en ontmoeting (sociale leefomgeving op de gebieden van sport, buurtvoorzieningen, zorg en welzijn

3.851

4.935

4.181

754

S2.3

Het veiligheidsbewustzijn bij burgers is vergroot, zowel op het sociale als fysieke vlak

4.293

4.279

4.220

59

ST2

Taakstelling doelstelling SD2

1.453

1.555

0

1.555

S2

Inwoners van Schagen dragen bij aan hun leefomgeving

19.945

20.110

17.113

2.997

S3.1

De inwoners zijn in staat om zelf te voorzien in hun eigen ondersteuning en zorg, zo nodig met inschakeling van hun sociale netwerk of door gebruik te maken van algemene voorzieningen

2.182

2.612

2.522

90

S3.2

Voor inwoners die niet in staat zijn om zelf te voorzien in hun zorg biedt de gemeente een vangnet

5.533

5.953

6.414

-461

S3.3

Er zijn mogelijkheden voor inwoners van Schagen om te kunnen kiezen voor een gezonde leefstijl

1.240

1.250

1.236

14

ST3

Taakstelling doelstelling SD3

226

226

0

226

S3

Inwoners van Schagen zorgen voor zichzelf en elkaar

9.182

10.042

10.173

-131

S4.1

Culturele evenementen en activiteiten binnen de gemeente Schagen worden door de organisatoren georganiseerd en uitgevoerd en voorzieningen worden door de inwoners zelf in stand gehouden

82

182

175

7

S4.2

Deelname aan evenementen en activiteiten en gebruik van voorzieningen door inwoners van Schagen en bezoekers is verhoogd

1.034

1.005

1.012

-7

ST4

Taakstelling doelstelling SD4

1.374

1.374

0

1.374

S4

Inwoners van Schagen geven vorm aan hun culturele omgeving en beleving

2.491

2.561

1.187

1.374

Totaal Lasten Sociaal domein

60.745

62.210

58.549

3.661

V

Toelichting verschillen Lasten

SD 1.1

  • In het Economisch domein zijn inkomsten gegenereerd die een verband hebben met het tafelzilver. Een deel van deze opbrengsten uit dit tafelzilver worden gestort in de reserve basisonderwijs waaruit het in eerste instantie geleend was (457N). Voor meer informatie verwijzen wij u naar de paragraaf grondbeleid.
  • Daarnaast zijn de kapitaallasten lager uitgevallen doordat een aantal investeringen nog niet in uitvoering zijn genomen(121V).
  • In 2018 heeft de schadeafwikkeling plaatsgevonden van de brand op de basisschool de Keerkring van 14 mei 2017. De kosten zijn voorgeschoten door het schoolbestuur en zijn dit jaar terugbetaald(148N). Aan de baten kant zijn hiervoor verzekeringsgelden ontvangen.
  • Overige verschillen zorgen voor een nadeel (2N)

SD 1.2

  • Vanaf 2017 zien wij een toename van zorg. In 2017 was de tekort opgelopen tot € 839.000. Voor 2018 lag het zorgvolume vooralsnog in het algemeen in de lijn van 2017. Wij zien daarbij sinds vorig jaar een toename van Jeugd-GGZ en Ambulante hulp. Daarom hebben we bij de 1e tussenrapportage het budget met € 800.000 structureel verhoogd. Bij de tweede tussenrapportage was de verwachting dat met het bij de 1e tussenrapportage bijgestelde budget er voldoende middelen voorhanden waren voor de jeugdhulp en het gedwongen kader. Uiteindelijk bleek in het 4e kwartaal op basis van de rapportages van de zorginstellingen dat de te verwachten zorgkosten circa € 932.000,- hoger uitvallen dan bij de 1e en 2e tussenrapportage was gesignaleerd. Een oorzaak hiervan is dat uit nader onderzoek is gebleken dat er een aantal kosten niet correct verantwoord waren in de ingediende kwartaalverantwoordingen van de zorgaanbieders (692N).Daarnaast zijn er nagekomen

facturen van Parlan over het boekjaar 2017 onderdeel van deze overschrijding (240N).

  • Er vindt een verschuiving plaats van verstrekking van PGB's naar Zorg in Natura. Dit blijkt uiteindelijk iets meer te zijn dan bij de 1e tussenrapportage werd verwacht (21V)
  • Overige verschillen zorgen voor een nadeel(1V).

SD 1.3

  • Door verlaging van het macrobudget voor de Bbz vanuit het rijk komt de rijksvergoeding voor Schagen ook lager uit. Tevens zijn er meer rentedragende leningen verstrekt aan startende ondernemers en ondernemers die een lening kregen om hun bedrijf weer levensvatbaar te maken (34 N).
  • Bij de 1e rapportage is naast de bijstelling van het rijksbudget ook de 5% risicoruimte ingeboekt. Dit omdat was voorzien dat dit vangnet door wijziging van de rekenmethode niet meer noodzakelijk was. Daarnaast blijkt dat het er meer uitkeringsgerechtigden zijn uitgestroomd dan was ingeschat. (172V)
  • Overige verschillen zorgen voor resterend nadeel (5N)

SD 1.4

  • Door intensivering van de aanpak om mensen te activeren en naar werk te begeleiden zijn meer trajecten uitgevoerd waardoor de kosten hoger uitkomen dan geraamd (98N)

SD 1.5

  • Door de aantrekkende economie hebben minder mensen gebruik gemaakt van de voorzieningen die de bijzondere bijstand biedt(86V)
  • Overige mutaties leiden tot een resterend voordeel (7V)

SD 2.1

  • De werkzaamheden voor het verplaatsen van de skatebaan in Oudesluis zijn voordelig uitgevallen. (31V)
  • Eind 2018 zijn er op het budget groen gelden achter de hand gehouden voor werkzaamheden die uit de boominspectie zouden komen. Eind oktober werd pas duidelijk dat deze niet tijdig uitgevoerd zou worden. Er was geen tijd meer om andere noodzakelijke werken tijdig in de markt te zetten. Hiernaast is er € 35.000 gereserveerd voor het tekort op de investering natuurvriendelijke oevers, dit is duidelijk geworden na de aanbesteding van het werk. Hier tegenover staat een dotatie aan de reserve van € 35.000. (142V)
  • Er is een voordeel ontstaan op wegen. Verschillende asfaltonderhoudswerkzaamheden die in het najaar zijn aanbesteed zijn voordeliger uitgevallen. Er was geen tijd meer om andere noodzakelijke werken tijdig in de markt te zetten. (146V)
  • Op het budget van onderhoud stranden is een voordeel ontstaan van €98.000. Dit voordeel  betreft de investering strandopgang Petten die deel uitmaakt van dit budget. Voorstel om dit via het rekeningresultaat 2018 over te hevelen naar een investeringskrediet. (98V)
  • De energielasten en onderhoudskosten voor de openbare verlichting zijn hoger uitgevallen. In de raming is rekening gehouden met het vervangen van het volledige areaal voor LED-verlichting. Dit is nog niet volledig uitgevoerd hierdoor een nadeel op de exploitatie. Hier tegenover staan lagere kapitaallasten. (58N)
  • Geluidswal Muggenburg is nog geen uitvoering aan gegeven.

Voorstel om dit via het rekeningresultaat 2018 over te hevelen naar een  investeringskrediet(70V)

  • De kapitaallasten zijn lager uitgevallen en daarnaast is er een lagere dotatie aan de reserve onderhoud buitenruimte (betreft openbare verlichting), doordat een aantal investeringen nog niet in uitvoering zijn genomen (229V)
  • Diverse kleine mutaties zorgen voor een klein voordeel (5V)

SD 2.2

  • In de begroting 2018 is rekening gehouden met een investering van € 609.250,- voor het realiseren van de huisvesting wijkvereniging Groeneweg. Hoewel er wel al voorbereidingen zijn getroffen zal de bouw in 2019 gaan plaatsvinden. Voor 2018 betekent dat op dit resultaat een voordeel ontstaat (610V). Dit voordeel heeft op het totale resultaat geen effect omdat bij het domein burger en bestuur ook een lagere onttrekking plaatsvindt uit de algemene reserve voor vermeld bedrag.
  • Er is structureel een bedrag opgenomen ter compensatie van de harmonisatie van de binnensporttarieven. De kosten voor het onderzoek zijn gemaakt echter een definitieve aanpassing van de tarieven heeft nog niet plaatsgevonden in 2018 (49V).
  • Voor het beoordelen van het accommodatiebeleid is er een Meerjarenonderhoudsplan

      opgesteld op basis van totale renovatie. Bij diverse sportvelden was een totale
      renovatie niet aan de orde, waardoor er minder is uitgegeven aan de sportvelden (72V).

  • Als gevolg van het goedkoper uitvallen van diverse investeringen die vallen binnen het accommodatiebeleid is er minder onttrokken uit deze reserve wat een incidenteel

      voordeel oplevert. (21V)

  • Diverse kleine mutaties zorgen voor een klein voordeel (2V)

SD 2.3

  • Vanaf 2017 zijn met de reddingsbrigades afspraken, hoe om te gaan met het materieel van

      de reddingsbrigade. Daarbij is de eerste stap gezet om de aanschaf van nieuw materiaal
      te laten uitvoeren door de gemeente en hierbij schaalvoordelen te realiseren. In de
      begroting is conform het onderhoudsplan van de diverse reddingsbrigades het klein
      onderhoud aangegeven. Hiervan is gedurende het jaar niet volledig gebruik
      gemaakt waardoor een incidenteel voordeel ontstaat (58 V). Dit voordeel wordt
      verrekend met de reserve Reddingsbrigades.

  • Binnen de begroting houden we jaarlijks rekening met een raming van € 10.000,- voor

      een storting in het parkeerfonds. In 2017 hebben we hier echter geen bijdragen voor
      hiervoor ontvangen. De geraamde last (zijnde een storting) is daarmee niet gerealiseerd (10V)

  • Het project buurtbemiddeling is dermate succesvol dat er dit jaar meer kosten in rekening gebracht zijn voor het uitvoeren van meer buurtbemiddelingstrajecten dan verwacht(19N)
  • Diverse kleine mutaties zorgen voor een klein voordeel (10V)

SD 3.1

  • Vanuit de integratie uitkering sociaal domein zijn er voor de begroting 2018 extra gelden beschikbaar  gesteld voor WMO- voorzieningen. Bij de tweede rapportage bleek echter dat deze extra gelden niet noodzakelijk waren omdat de bestaande afspraken met organisaties voldoende waarborg biedt. De laatste maanden van het jaar is hier toch nog een klein beroep op gedaan(18N)
  • Afgelopen jaar is het project dementievriendelijke gemeente opgestart. De kosten die hieruit voortvloeien zijn nog niet in 2018 binnengekomen, maar zullen in 2019naar voren komen. Dit betekent een voordeel van (48V). Daarnaast is in de begroting 2018 rekening gehouden met de pilot Huys Ten Oghe. Dit project richt zich op een combinatie van dagbesteding en de Doet en ontmoet. Deze pilot is ook later opgestart waardoor er nog geen kosten voor gemaakt zijn(76V).
  • Bij de behandeling van de begroting 2019 is een amendement aangenomen om het mantelzorg compliment te verhogen van 25 naar 50 euro per compliment. Daarbij is aangegeven om dit met terugwerkende kracht voor 2018 ook toe te passen(18N))
  • Diverse kleine mutaties zorgen voor een klein voordeel (2 V)

SD 3.2

  • Uit de laatste inventarisatie blijkt dat er meer inzet noodzakelijk is van individuele Begeleiding en dat er een verschuiving plaatsvindt van PGB naar ZIN. Ten opzichte van de 2e tussenrapportage bleek dat de werkelijke verschuiving ruim € 80.000,- hoger uitviel dan de verwachte verschuiving (82N)
  • Bij de 2e tussenrapportage hebben wij op basis van het zorggebruik en de

      verwachte [prognoses het budget Huishoudelijke Hulp naar boven bijgesteld.
      Uiteindelijk blijkt op jaarbasis dat we een aanzienlijke overschrijding hebben. Dit heeft
      voornamelijk te maken met het feit dat gedurende het jaar aanpassingen in de prijsstelling zijn
      doorgevoerd op basis van een gewijzigde CAO. Met de nieuwe prijsstelling wordt een reële
      kostprijs gehanteerd (230N).

  • Het tekort op jaarbasis op de voorzieningen Wmo (woningaanpassingen, hulpmiddelen

      en vervoersvoorzieningen) is met name het gevolg van een groter beroep op de
      individuele woningaanpassingen, Het aantal aanpassingen is niet gestegen, maar er is een
      aantal grote woningaanpassingen noodzakelijk geweest. Dit met het perspectief dat mensen
       langer thuis kunnen blijven wonen.(147N).

  • Diverse kleine mutaties zorgen voor een klein nadeel (2 N)

SD 3.3

  • Dit jaar zijn er minder uitgaven geweest voor de gezondheidszorg dan rekening mee

       is gehouden, dit heeft vooral te maken met de lagere kosten voor de JOGG-regisseur.
       Daarnaast  zijn de vergoedingen van de gidsgelden nog niet geheel ingezet (14V).

SD 4.1

  • Het afgelopen jaar is een start gemaakt om het museumbeleid handen en voeten te geven. Hoewel de kaders zijn gesteld is de uitvoering nog iets achter gebleven (11V)
  • Diverse kleine mutaties zorgen voor een klein nadeel (4 N)

SD 4.2

  • In de begroting 2018 is naar aanleiding van de beschikbaar gestelde gelden uit de meicirculaire 2017 extra budget toegevoegd voor een verhoging van de vergoeding per jeugdlid van € 25,- en een garantieminimumbedrag voor de subsidie van € 750,- per vereniging. Deze maatregelen zijn toegepast richting de verenigingen die zich bezig houden met kunst en cultuur, echter blijkt dat het aantal jeugdleden achter bleef bij de aantallen waar rekening mee was gehouden (12V)
  • Het afgelopen jaar is een extra subsidie verstrekt in verband met het toekomstbestendig maken van de lokale omroep (19N)

SD Taakstelling

  • Zie hiervoor de bijlage "overzicht taakstellingen"  in dit boekwerk.

Totale baten per doelstelling per resultaat

Bedragen x € 1.000,-

Omschrijving

Primaire Begroting 2018

Begroting 2018 na wijziging

Rekening 2018

Verschil

S1.1

Ieder kind heeft de mogelijkheid zich te ontwikkelen en te ontplooien tot een zelfstandig volwassene

1.162

1.601

1.373

228

S1.2

Waar nodig worden ondersteuning en jeugdhulp ingezet

0

0

10

-10

S1.3

Waar nodig biedt de gemeente een trampoline naar voorzien in eigen onderhoud

7.965

8.791

8.716

75

S1.4

Inwoners die beperkt zijn om volledig betaald werk te verrichten participeren naar vermogen

0

0

119

-119

S1.5

Ondersteuning bieden aan inwoners met een inkomen op of onder het bestaansminimum, waar mogelijk tijdelijk

189

186

185

1

ST1

Taakstelling doelstelling SD1

379

379

0

379

S1

Inwoners van Schagen voorzien in hun eigen levensonderhoud

9.695

10.957

10.402

555

S2.1

Inwoners dragen bij aan de inrichting van hun eigen fysieke leefomgeving

4.936

5.021

4.899

121

S2.2

Inwoners geven zelf vorm aan deelname en ontmoeting (sociale leefomgeving op de gebieden van sport, buurtvoorzieningen, zorg en welzijn

604

523

519

4

S2.3

Het veiligheidsbewustzijn bij burgers is vergroot, zowel op het sociale als fysieke vlak

146

116

38

78

ST2

Taakstelling doelstelling SD2

1.706

1.706

0

1.706

S2

Inwoners van Schagen dragen bij aan hun leefomgeving

7.392

7.366

5.456

1.909

S3.1

De inwoners zijn in staat om zelf te voorzien in hun eigen ondersteuning en zorg, zo nodig met inschakeling van hun sociale netwerk of door gebruik te maken van algemene voorzieningen

0

0

0

0

S3.2

Voor inwoners die niet in staat zijn om zelf te voorzien in hun zorg biedt de gemeente een vangnet

480

420

524

-104

S3.3

Er zijn mogelijkheden voor inwoners van Schagen om te kunnen kiezen voor een gezonde leefstijl

0

0

1

-1

ST3

Taakstelling doelstelling SD3

1.376

1.376

0

1.376

S3

Inwoners van Schagen zorgen voor zichzelf en elkaar

1.856

1.796

525

1.271

S4.1

Culturele evenementen en activiteiten binnen de gemeente Schagen worden door de organisatoren georganiseerd en uitgevoerd en voorzieningen worden door de inwoners zelf in stand gehouden

71

91

71

20

S4.2

Deelname aan evenementen en activiteiten en gebruik van voorzieningen door inwoners van Schagen en bezoekers is verhoogd

21

21

20

0

ST4

Taakstelling doelstelling SD4

618

618

0

618

S4

Inwoners van Schagen geven vorm aan hun culturele omgeving en beleving

709

729

91

637

Totaal Baten Sociaal domein

19.652

20.848

16.475

4.373

N

Toelichting verschillen Baten

SD 1.1

  • Het tempo voor het doen van investeringen heeft in de werkelijkheid een andere dynamiek  dan waar in de begroting mee wordt gerekend. Hierdoor zijn er binnen dit resultaat lagere lasten verantwoord. Conform de besluitvorming omtrent onderwijshuisvesting  worden deze kapitaallasten van de diverse kredieten verrekend met de reserve basisonderwijs. Doordat er minder kosten zijn gemaakt wordt er ook minder onttrokken uit de reserve(446N)
  • In 2018 heeft de schadeafwikkeling plaatsgevonden van de brand op de basisschool de Keerkring van 14 mei 2017. De kosten zijn voorgeschoten door het schoolbestuur en zijn dit jaar terugbetaald (zie lasten). Aan de baten kant zijn hiervoor verzekeringsgelden ontvangen (145V).
  • Voor de scholen Wegwijzer en Wielewaal wordt voor het onderhoud van het gebouw een leerling afhankelijke vergoeding ontvangen van het schoolbestuur. Deze vergoeding is hoger uitgevallen dan de afgelopen jaren(44V)
  • Overige kleine verschillen zorgen voor het overige verschil (11V)

SD 1.2

  • In sommige gevallen worden in het kader van de zorg voor de jeugd ook een aantal zorgtrajecten die onterecht zijn ontvangen via terugvordering verhaalt (10V).

SD 1.3

  • Door verlaging van het macrobudget voor de Bbz vanuit het rijk komt de rijksvergoeding voor Schagen ook lager uit. Tevens zijn er meer rentedragende leningen verstrekt aan startende ondernemers en ondernemers die een lening kregen om hun bedrijf weer levensvatbaar te maken (75N)

SD 1.4

  • In de AB vergadering van 27 september van Gemeenschappelijke Regeling gesubsidieerde arbeid Kop van Noord-Holland is het voorstel aangenomen om het kasoverschot over het 1e halfjaar 2018 tussentijds uit te keren (117V)
  • Overige kleine verschillen zorgen voor het overige verschil (2V)

SD 2.1

  • Door de mooie zomer is er meer afval opgehaald bij de verschillende strandtenten. Hierdoor hebben wij een hogere bijdrage ontvangen van de strandtentexploitanten (11V)
  • Vanuit de reserves wegenonderhoud en onderhoud buitenruimte is een lagere dotatie gedaan aan de exploitatie (137N)
  • Overige kleine verschillen zorgen voor het overige verschil (5V)

SD 2.3

  • In 2017 zijn met de reddingsbrigades afspraken gemaakt , hoe om te gaan met het materieel van de reddingsbrigade. Daarbij is de eerste stap gezet om de aanschaf van nieuw materiaal te laten uitvoeren door de gemeente en hierbij schaalvoordelen te realiseren. In de begroting is conform het onderhoudsplan van de diverse reddingsbrigades het klein onderhoud aangegeven. Hiervan is gedurende het jaar niet volledig gebruik gemaakt van de bestaande middelen waardoor een incidenteel voordeel ontstaat. Als gevolg van dit voordeel is het ook niet nodig geweest om een beroep te doen op de reserve reddingsbrigades (79N).
  • Overige kleine verschillen zorgen voor het overige verschil (1V)

SD 3.2

  • Door de toename bij aantal woonvoorzieningen en hulp bij het huishouden, is er ook iets meer eigen bijdrage is ontvangen (13 V)
  • Aan een leverancier van hulpmiddelen is een boete opgelegd voor het niet tijdig leveren van de hulpmiddelen (62V). Daarnaast is vanuit de vereniging van Nederlandse gemeente een bedrag terugontvangen met betrekking tot de Regress WMO 2018 (29V)

SD 4.1

  • Het kunstwerk De Zwaan is op verzoek van de voormalige gemeente Zijpe gemaakt en geplaatst bij het toenmalige gemeentehuis in Schagerbrug. De planning was om dit kunstwerk te verplaatsen. Echter is voor dit kunstwerk nog niet de geschikte locatie bepaald. De verplaatsingskosten zijn dus nog niet gerealiseerd en worden nog niet onttrokken uit de reserve aankoop kunstwerken (20N)

SD Taakstelling:

  • Zie hiervoor de bijlage "overzicht taakstellingen"  in dit boekwerk.
ga terug